Jači i od smrti je ILIJA, Jevrejski Eliyahu, što znači: Jahve je moj Bog. Ali ,,Ilij" je i ,,Troja" pa je Ilija i trojanski. Trostruk. Došao je na mjesto slovenskog Peruna, koji je takođe upravljao munjama i gromovima, a sad je to Sab(v)ahov (Zorin) sin iz Sjevernog izraelskog kraljevstva. Malo se zna o njegovu životu, i kao da je dovoljno samo reći mu ime. Ali nije dovoljno. Njega mogu da krase duboke kontemplacije, život pustinjački i podvižništvo no, ne znamo na koji to način. Spominje se Starozavjetni Elaja (Ilija) tako u Talmudu, Bibliji (Starom i Novom Zavjetu) i Kuranu, Eliyahu iz 9. vijeka pne. Dakle, starozavjetni prorok i novozavjetni hrišćanski svetitelj. Žestoko se protivio paganskim kultovima, u tim borbama često osamljen, smaknuo je i Balove sveštenike. Po riječi Božjoj nebo je zatvorio i tri put oganj s neba doveo. Djelovanje njegovo je opširno opisano u Prvoj i Drugoj knjizi Kraljeva: 1 Kr 17,1 do 2 Kr 1,18 i 2 Kr 2,1 do 13,25 kroz prvi Ilijin, i drugi Elizejev ciklus.
Kad grmi to tutnjaju njegova kola po nebu i oblacima. On se Tajanstveno vaznio u nebesa pa se predstavlja kako vatrenim kolima ide u nebo. On je borac Božji, simbol borbe za pobožnost. Značajan je i u islamskoj predaji kao Alija.
On je činio ta poneka čuda kroz koja je Bog pokazivao Jevrejima svoju pravednost. Zbog nepravdi koju je car činio narodu i zbog gramzivosti, Ilija mu proriče da će njemu i njegovoj ženi psi lizati krv nakon smrti, što se i desilo.
Proroci ističu etičke vrijednosti religije, u kojoj nisu važni rituali, proslave, čija suština je u tome da ljudi budu u biću svom pravedni. Djelovanjem svojim su proroci utrli put novonastajuće religije hrišćanstvagdje je Lična etička odgovornost čovjeka pred Božanskim kvalitetom. Ovo Lično u sebi sadrži i Apsolutno. Dvoznačno je filosofski, to će reći i ruski religiozni mislilac ili filosof Solovjev.
Proroci nisu vračari već Mudraci i učitelji.
Dakle, prema Svetom pismu, Ilija nije umro već se vaznio u nebesa, kao mnogi ili svi Sveti ljudi. Jakob kaže: Ilija je bio čovjek koji je patio kao i mi. Gavran ga je potom hranio.
U biblijskoj teologiji Xavier Léon Dufour o Ilijinu kraju piše ovako: ,,Božji čovjek tajanstveno nestaje pred očima svoje okoline uznesen u vihoru, u kolima Izraelovim i konjanicima njegovim, a njegov proročki duh ostaje u Elizeju da nastavi Božje djelo.”
I kod Isusova preobraženja na Taboru, uz Mojsija nalazimo i Iliju uz predstavnike Zakona i najznačajnije likove Staroga zavjeta.
Hvalili su njegovu molitvu, a molitva, inače, stapanje je lične volje ili njeno prepuštanje Božanskoj.
Letindor (www.letindor.blogspot.com)
No comments:
Post a Comment