Maks Šeler piše o resantimanu koji učestvuje u izgradnji
morala no, Niče prvi govori o resantimanu. Dugo sputavan religijom ili moralom čovjek ropski će
buknuti jednom baš u tom smjeru mržnje i zavisti ka drugom, kao gorki doživljaj
vlastite sudbine. Resantiman. Duh osvete Niče nalazi u hrišćanstvu. Gorki
talog. Kad resantiman postane stvaralački već je ustanak robova koji rađa
vrijednosti. Resantiman je, dakle, onih kojima je uskraćena prva reakcija. I
takvi se mogu poslije upotrijebiti. Aristokratski moral proizlazi iz
pobjedonosnog samopotvrđivanja sebe, a prostitutka na rđav glas iznosi predivni
ženski sram. I kriminalac se redovno oslobađa kroz lopovluk i zločin pa kod
njega nema resantimana, ne potiskuje ni mržnju ni zavist ni pohlepu. Problem resantimana
stvara i lažno mučeništvo kod sveštenika.
Ropski
moral govori NE onom spolja, onom što je drugačije. Ta nemoć žudi za odmazdom,
govori Niče u Genealogiji morala. Poslušnost je onom ko je naredio
potčinjavanje i skrušenost. Bogom ga zovu. Govore o ljubavi prema svojim svojim
neprijateljima, a pritom ih znoj oblijeva. Poriv je da se o drugima rđavo
govori i da se omalovažavaju. Želja za osvetom je najznačaniji izvor
resantimana. I resantiman izvire onda kada dođe do osjećaja nemoći da se nešto
uradi i ograničen je zato na one kojima se vlada, koji služe. Dolazi do
obezvrjeđivanja vrijednosti kojima se zavidi. Drugi mogu i da se zaraze ovim
kao psihičkom zarazom.
Izvor
resantimana, takođe, je i u zavisti, ljubomori i želji za nadmetanjem,
posljedica osjećaja nemoći kad je nešto što želimo u posjedu drugog. Napetost
je između želje i nemoći, izlazi na zavist i mržnju prema vlasniku tog nečeg i
nekom drugom željeno. Najbespomoćnija zavist je i najstrašnija. Za Getea protiv
velike vrijednosti drugog nema lijeka osim ljubavi.
Plemenit
ne prigovara, čak se raduje zbog drugog. Energična vrsta običnog čovjeka - skorojević
se stalno poredi s drugima, a ne da ima potrebu za nečim vrijednim zbog same vrijednosti dok slaba
vrsta je čovjek resantimana, Šeleru. Resantiman je obmana, jer nije da onaj
ko omalovažava to omalovažavano istinski i smatra nižom vrijednosti.
Po
Šeleru, formalna struktura resantimana uvijek je ista: nešto se potvrđuje,
uzdiže i hvali, ne zbog svojih stvarnih unutrašnjih kvaliteta već zbog
neizrečene namjere da se nešto drugo negira, obezvrjeđuje i unižava. Ono prvo
se koristi protiv onog drugog. Vrijednosti su falsifikat. Takođe, i različite
su vrste ovih potiskivanja.
Letindor
(www.letindor.blogspot.com)
No comments:
Post a Comment