UNIVERZITET U -
FILOZOFSKI FAKULTET
STUDIJSKI PROGRAM FILOZOFIJE
2 ciklus / 2. godina studija (4. odnosno 10. semestar)
FEMINISTIČKE TEORIJE I DEKONSTRUKCIJA
(SEMINARSKI RAD IZ FEMINISTIČKE FILOZOFIJE)
(prije 600 godina)
...
SADRŽAJ:
UVOD
1. POJAM DEKONSTRUKCIJE KAO FILOSOFSKE METODE ZA RUŠENJE POSTOJEĆIH I IZGRADNJE NOVIH POGLEDA NA STVARI
2. PROBLEM RODA I POLA U SAVREMENOM DRUŠTVU
3. MOGUĆNOST PRIMJENE FILOSOFSKE DEKONSTRUKCIJE NA STANJE RODNE I POLNE (NE)RAVNOPRAVNOSTI
3.1 Problem jezika u feminističkim teorijama i praksi
ZAKLJUČAK
LITERATURA
UVOD
Tema
ovog seminarskog rada je mogućnost filosofske dekonstrukcije kao specifične metode
ili puta u službi feminističkih teorija i praksi. U smislu takve jedne
razgradnje starih struktura i uspostavljanja novih nezaobilazne su mnoge
analize i kritike postojećeg, prije svega poređenje binarnih suprotnosti kao
onih koje ne mogu baš tako strogo biti razdvojene kako se hoće, poput muškog i
ženskog. Tu ne bi smjelo biti nekih ekstremnih kategorizacija u protivnom
susrećemo se sa mnogim nepravednostima u društvu, a i s drugim problemima. I danas
uzroke tih istih ili preostalih problema u smislu roda, pola i patrijarhalnog
nasljeđa, uzroke mnogih stereotipa tražimo i dublje unutar nasljeđene
hijerarhije klasične metafizike, koja nam sistematski posložena dolazi s čuvenim
Aristotelom. Logocentrizam je na djelu, da razum može prevazići jezik i
dospijeti u čistu samopotvrđujuću istinu, što je dodatna zabluda po francuskom
filosofu Žaku Deridi. Mi nemamo zato još istinsko prisustvo koje bi imalo
svojstvo identičnosti. U takvoj jednoj sadašnjosti odsutan je označitelj. Pojmove
moramo dekonstruisati, naći im istinsko značenje, a naročito ključne pojmove te
takozvane metafizike prisustva, poput pojmova: arhe, eidosa, ousie, čovjeka, muškarca
i žene, pola, roda, Boga, svijesti, transcendencije i mnogo drugih te, izbjeći
dosadašnje zapadnjačko samorazumjevanje istih. Valja slijediti trag na putu toj
izvornosti i ne ići obratno misleći da je izvornost takva kakva je prihvaćena. Jedan
od puteva izlaza iz nagomilanih problema društva danas, odnosno društva vrlo
razuđene postmoderne, je i metod filosofske dekonstrukcije, ne rekonstrukcije. Naš
problem odslikan ovim radom odnosi se na dekonstrukciju preostalih rodnih,
polnih i patrijarhalnih stereotipa, osim Deride podrška je i od drugih autorki
i autora filosofske i feminističke misli uopšte. Očigledno da su žene filosofkinje,
feministkinje, naučnice, umjetnice, književnice i žene svih drugih oblasti
kulturnog stvaralaštva i djelovanja, bile značajno zanemarivane kroz dosadašnju
istoriju zapadne misli, ali i u drugim svjetskim kulturama. Otud mnoge pogreške
nastojaće ispraviti upravo novostvoreni pravci mišljenja i oblici prakse 20.
vijeka naovamo, uz feminizam, koji se u novijoj istoriji pojavljivao u više svojih
prepoznatljivih talasa.
S
ovim radom bitno je shvatiti vrijednost same dekonstrukcije kao metode i njenu
primjenu na probleme roda i pola, probleme i jezika u službi feminističke
teorije i prakse. Vidjeti zatim i na koji način ukloniti postojeće i izgraditi
novo poimanje svijeta po iskrenosti i po pravdi za sve različite.
1. POJAM
DEKONSTRUKCIJE KAO FILOSOFSKE METODE ZA RUŠENJE POSTOJEĆIH I IZGRADNJE NOVIH
POGLEDA NA STVARI
Po Jirgenu
Habermasu, stiglo je doba postmetafizičkog mišljenja kroz četiri najuticajnija
pravca: analitičku filosofiju, fenomenologiju, zapadni marksizam i
strukturalizam.[1] Među
njima, strukturalistički stav, kako prema svijetu tako među rodom i polovima, i
u jeziku, daje sve veće udaljenje od esencijalnog, prema Deridi te, još se živi
od strukturalističke plodnosti, a ono je mišljenje prošlosti, već slomljena
pjesma i iznijansiran formalizam.[2]
Sve želje da se zauvijek fiksiraju istine i značenja pale su u vodu. Derida
neće poći utabanim stazama svojih prethodnika, on ima viziju rušenja te stare
nevaljale strukture u glavama ljudi i u društvu uspostavu nove i pravednije,
istinitije, hodajući samo tragom identičnosti. I šta ako je sve ovo do sad bio
samo jedan od načina pisanja u filosofiji, pita Derida, on hoće bliže Istini.
Filosofski uvijek se više preferira govor spram jezika i u tom smislu je
fonocentrizam uz sveprisutni logocentrizam.
Derida misli
o metafizičkim aspektima teorija i bilo kog teksta više nego o sadržaju, stilu
pisanja i o drugim manje važnim komponentama, on zahtijeva slobodnu igru
diskursa, način čitanja, protiv je sistematizacije i napušta definicije dosadašnje
spekulativne metafizike. Uz to on stvara kritike i otvara prostor za novo
istinitije viđenje stvari. Njemu jezik prethodi govoru, a strukturalizam tek je
umislio da je našao univerzalni obrazac za probleme u svim područjima ljudskog
života no, treba još tragati. Kritika teksta ide i dublje suštini stvari od samo
kritikovanog. Derida zato ne prihvata gotove činjenice u jeziku, ne teži
konačnom značenju držeći da jezik počiva na razlici, prateći i svoje filosofske
prethodnike. Tu s razlikom odlažemo značenja da bi u pojmu ostalo ono potrebno
mjesto za popunu. U dijalektičkoj metodi Sokrata i Platona, Derida vidi i
skrivenog ubjeđivača pa, sva stara metafizika funkcioniše tako kao prikrivena
retorika, ubjeđujući govor.
Gdje se javlja
polna razlika u svojim počecima, za tim tragamo, a ako tragamo za dubljim izvorom
od mita očekujući da ćemo naći polnu razliku, mi prije tu možemo naići na nešto
neuhvatljivo. Derida upućuje na strukturalistu Kloda Levi-Strosa, po kojem ,,ne
postoji jedinstvo ili apsolutan izvor mita. Žarište ili izvor uvijek su
neuhvatljive, neostvarive i, prije svega, nepostojeće sjene ili mogućnosti. Sve
počinje strukturom, konfiguracijom ili odnosom.“[3]
Otud centriran jezik kao nasilje valja nam izbjeći, centriran u smislu stroge
objektivne usmjerenosti na nešto i striktnog određenja. Mitologičan jezik ima
formu onog o čemu priča. Odsutnost u pomenutoj vrsti centriranosti nam nudi i potrebu
za igrom uz, takozvani, labilni označitelj Strosa.[4]
Zato, ne požurivati s utvrđivanjem identiteta, koji i jeste vrlo bitan. ,,U
feminističkim teorijama identitet je danas i jedan od ključnih pojmova, jer je
feminizam polazio od uspostavljanja kategorije Žena i/ili žene, što je vodilo
ne samo do razmatranja identiteta Žene/žena, već i do razmatranja kategorije
identiteta uopšte,“[5]po
riječima autorice Daše Duhaček. Nastali su i mnogi sporovi oko tog pitanja u
feminističkim krugovima, oko pitanja identiteta žene. Sad dekonstrukcija dovodi
u pitanje nasljeđe metafizike prisustva, čiji je tipičan predstavnik, po
Deridi, Žan Žak Ruso, koji porijeklo jezika traži u osjećanjima, kao i mnogi drugi
no, osjećanja im nisu svima ista. Dekonstrukcija je otud intresantna
feminističkoj teoriji i feminističkoj praksi uz prateće pitanje o istinskom identitetu
žene, muškarca i uopšte čovjeka. Jedno je jasno ,,Dekonstrukcija je
poststrukturalistička kritička metoda koja za cilj ima potkopavanje i izvrtanje
binarnih suprotnosti na osnovi kojih se sačinjavanju ideološki obrasci i
značenja prema kojima jedan pojam da bi bio djelotvoran, mora isključiti drugi
(Eagleton, 1987: 146–147).”[6] Tu vidimo koliko dekonstrukcija obuhvata
široko područje čovjekova života, sve više briše i granice između filosofije,
književnosti i kritike. Derida se slobodno igra jezikom i značenjima, ali to
više nije ona stara filosofija niti je ikakva teorija koja bi se kao takva mogla
kritikovati.
2. PROBLEM RODA I
POLA U SAVREMENOM DRUŠTVU
U
to staro vrijeme žena (hel. gynè,
ginaikeios), a ni svaki muškarac nisu smatrani čovjekom (hel. anthropos) u pravom smislu, poput i
robova, djece, nedoraslih, poput takozvanih varvara, pokorenih naroda i svih drugih.[7]
No, svako vrijeme donosi svoje pa i veći ili pak manji stepen slobode za žene,
a tačka ne može biti stavljena ni u takav poredak života, kako bi mnogi
muškarci željjeli. ,,Poimanje ontološkog i metafizičkog danas nas vodi u nove
lavirinte, kao što je to oduvijek i bilo u filozofskim istraživanjima ...
Ontologija nije nestala, ona se promijenila, a filozofima (sada i
filozofkinjama) preostaje jedino da to uoče, prihvate, razumiju i kritikuju,“[8]
po riječima Milene Karapetrović. Lini Veljaku ,,status čovjeka u eminentnom
smislu riječi joj je [ženi] apsolutno nedostižan“[9]
u faktima još preovlađujućeg patrijarhalnog društva, što nije tek izmišljotina
nekog od filosofa već ima i dublji korijen. Na tapetu je uopšte i tradicionalna
etika za kritiku u našem slučaju, jer na više načina omalovažavano je žensko
biće, tu etika brine za muški dio čovještva više nego za žene, kojima još vidi
mjesto u kući i u tome sličnim poslovima brige, žene se vide kao manje moralno
zrele, precjenjuje se muški rod, favorizuje se muško rasuđivanje i slično,[10]
po riječima filosofskinje Elison Džeger. Ni Meri Vulstonkraft[11]
se nije složila s tim da su žene prirodno osuđene na manju snagu moralnosti
nego muškarci, ona ukazuje na veću potrebu za edukacijom kod žena kao i za
ekonomsku nezavisnost istih.[12]
Dakle, potrebno je nešto konkretno učiniti uz postojeću kritiku. S jedne strane
žene su naučile i da trpe, po Džonu Stjuartu Milu, koji staje u odbranu žene, po
njemu, naučene su da žive za druge i on ih smatra čak moralno superiornijim u
odnosu na muške. Međutim, poznati austrijski psiholog i neuropsihijatar Sigmund
Frojd vidi žene inferiornijim.[13]
Ipak, veliki primjeri znamenitih žena kroz istoriju čovječanstva svjedoče o njihovim
nesagledivim mogućnostima od najranijih vremena ljudske istorije. Tako, iz
vremena Homera, antička pjesnikinja filosofske snage, Safo (7. vijek p.n.e.),
čijih je devet knjiga poezije pisane heksametrom izgubljeno, u fragmentima
drugih mislilaca obznanjena je kao očaravajuća, a zvali su je i desetom Muzom.
Legenda kaže da se pretvorila u labudicu i odletjela,[14]
što nam ostavlja i jednu veću dozu mistike isprepletene oko njene ličnosti. Čak
i jedan od najmudrijih atinskih kraljeva, Solon, Platonov ujak, uči njene stihove
napamet.
Naša čuvena filosofkinja,
opredjeljena i kao feministkinja, Ksenija Atanasijević[15]
vidi kod Platona da se ženama treba ustupiti puno više prostora u državi nego
što je u to vrijeme uobičajeno, iako ženu on i dalje smatra donekle slabijim
polom ili rodom[16] no, ne
u smislu da stvari treba držati upravo patrijarhalno. ,,Gotovo svi stavovi grčkih filozofa, koji govore o ženi, negativni su i
neprijateljski. Samo Platon, najviši duh antičkog vremena, ima o njoj mišljenje
sasvim suprotno uobičajenom shvatanju onoga doba, mišljenje tako dalekovido, da
i danas može da bude interesantno, napredno i blisko.“[17] Po Atanasijevićevoj, a po
Platonu ,,između čovekovih i ženinih[18] podobnosti za rad ne
postoji nikakva bitna, kvalitativna razlika ... žena nema drukčiju prirodu nego
čovek, nego da je samo finija, i zato donekle slabije konstitucije od čoveka
... ne postoji razlika u sposobnostima čoveka i žene koja bi bila odlučna za izbor
poziva ... [naprotiv] žene izuzetno mogu svojom razvijenošću da daleko za sobom
ostave ljude.“[19]
Takođe, i u antičkim tragedijama imamo svijetle primjere ženske plemenitosti i
junaštva, osim ljepote, one su osvještene. U skoroj prošlosti i u naše vrijeme
dramski pisac Ibzen, na globalnom nivou kroz drame i nakon svoje smrti
neprestano oslobađa ženu politički i ekonomski,[20] u mjeri u kojoj institucije
kulture to podrže.
Kroz
osvrt na nama poznatu istoriju, ne samo Zapadne već i mnogih drugih kultura zemaljske
ravni, ženu se pokušalo oduvijek ućutkati. Uloga druge ili pak treće ženi je
dodijeljena vijekovima prije uz tu patrijarhalnu misao te, neophodnost i
postoji za dekonstrukcijom ove pažljivo skrojene muško-ženske polarizacije. Zadiranje
otud i jeste u temelje tradicionalne metafizike i ontologije gdje ,,i dalje
ostaje središnja tačka, kao kamen spoticanja ... kako ponovo promisliti telo u
okvirima koji nisu ni biološki, ni sociološki,“[21]
mada i samo tijelo nije osnovno obilježje razlika muškosti i ženskosti. Veća
širina problema će se zahvatiti pojmom roda spram pojma pola kojem je naglašena
seksualnost. I tu se javljaju nova pitanja: Da li odvojiti ono što je žensko od
konkretne žene? Rozi Brajdoti zahtijeva političku praksu koja se mora izvoditi
kolektivno, kao oslobađanje od zamki ženskosti i vječitih maskarada, ona neće
tek još jednu novu ideologiju ili doksu sa feminizmom, za nju ne postoji
nikakvo takozvano ideološko čistunstvo već samo konkretni rezultati.
Iskustvo žena je postalo ili ostalo
iskrivljeno ili nevidljivo, po riječima feministkinje Helen Longino, otud, feministička
epistemologija, iako paradoks, za istu autoricu je i nužnost.[22]
Ta istraživanja ulaze, osim u teoriju vrijednosti i u područje biologije, što
je svojevrsna feministička kritika nauke. Sigurno je, mi ne možemo još uvijek
biti potpuno zadovoljni svijetom u kojem smo i kritike su neminovne mnogih
aspekata našeg života. I to znamo da ,,procesi kolonizacije, eksploatacije,
podređivanja žena, porobljavanja ljudi, etničkog čišćenja, tisućljećima su bili
konstitutivni temelji civilizacije.”[23]
I danas, u 21. vijeku, svijet obiluje nimalo pohvalnim primjerima u jednom od
tih i u mnogim drugim smislovima. S prosvjetiteljstvom i roman Emil, od Rusoa, reći će kako je prirodno
da se žena pokorava muškarcu. Ruso ženi, prije svega, dodjeljuje prirodnu
sposobnost da upravlja kućom,[24]
ništa novo.
Pojam roda
je društveni konstrukt i govori mnogo šire značenjski nego pojam samo pola ili
prosto problem seksualnosti, kao što smo i prethodno pomenuli. ,,Pol je
biološka kategorija. Njime su ljudska bića označena kao žensko, muško ili nešto
između ženskog i muškog.“[25]
A samo razlike u polovima nisu dovoljne za razumijevanje cijele društvene
nejednakosti muškaraca i žena. ,,Tragom dekonstrukcije, ali sasvim drugačije, o
rodu i polu piše [Amerikanka] Džudit Batler. Knjiga Nevolje s rodom (1990)
donijela je pravu pometnju ne samo u krugovima feminističkih
teoretičara/teoretičarki, već i brojne debate o problemu identiteta uopšte”[26] Sve je jasnije da su rod i pol društveni
konstrukt i kao takvi otvoreni za stalne promjene, kako piše i čuvena francuska
feministkinja 20. vijeka Simon de Bovoar, da
ženom se ne rađa, već se ženom postaje.[27]
Po demokrati Mišelu Fukou, nakon
otvorenijeg grčko-rimskog perioda istorije, šeme građanskog i hrišćanskog
morala su se znatno ispriječile zapadnom čovjeku na putu do dubljeg saznanja o
polu, zatim i o seksualnosti, a s Frojdom tek dio vela oko tog počinje da se odmotava.[28]
Moć koju Fuko pripisuje samom hrišćanstvu je pastirska moć, a to je i više neg
moć zabrane pa i borba u tom smislu je otežana obespravljenom, ženama i
naročito.
3. MOGUĆNOST PRIMJENE FILOSOFSKE DEKONSTRUKCIJE NA STANJE
RODNE I POLNE (NE)RAVNOPRAVNOSTI
Već dugo se oslanjamo na takozvane stvarne
događaje, ali radi se o tome da se taj događaj vrati životu da bi upravo i bio
stvaran. Daleko unazad potreba je, uz dekonstrukciju narativne produkcije
patrijarhata, raznih (prije svega rodnih) društvenih stereotipa, folklora,
bajke, izvršiti i dekonstrukciju mita, kakvu je u svojim istraživanjima
preduzimala i Jasenka Kodrnja. Čak romantičarski pojam lijepog izgubio je
izvornu svoju tragičnost prešavši samo u odredišni ideal ljepote. Problemi su
na raznim poljima i potpuno je jasno da treba, prije svega jedna valjana
analiza diskursa i ponovno sagledavanje sistema vrijednosti koji pretežira
muške stvari. Vidjeti i to kada fikcija nečijeg iskustva postaje iskustvo i drugog,
jer realnost je shvaćena kao fikcija i fikcija uzimana za realnost kroz nešto
prepričano, pročitano, pogrešno viđeno i na kraju usvojeno. Ovdje se, naravno,
ne misli na utopije Kristine Pizan (Grad žena), Tomasa Kampanele i Tomasa
Morea. Derida ne želi reći ni da je sve fikcija, ali nisu sve baš ni prirodni
identiteti.[29] Po
mišljenju ,,Frojda, čitanje, a iznad svega čitanje fikcije, mora da se
razlikuje od realnog iskustva“[30]
mada, Frojd i nije naročito prihvaćen u feminističkim krugovima zbog svojih izrazito
seksističkih opredjeljenja više na štetu žene.
U vezi s našim prostorima i u skladu
sa našim vremenom ,,postkomunistička je tranzicija postala zlatno doba bolnih
negacija i dekonstrukcije, no svejedno trebamo nastaviti koristiti
dekonstrukciju kao metodu kritičkog preispitivanja uspostavljenih normi
isključenosti i dominacije te se, što više, izdignuti iznad nje – tražeći nove
alternative za žene u budućnosti.“[31]
Stvari
se mogu pogledati iz mnogih uglova, ali gdje pronaći biće žene, tu valja i jedna dublja svijest da raskrinka licemerje građanskog
društva. I ,,Beauvoir dekonstruira stereotipske kulturno fiksirane naracije o
ženama u povijesnoj perspektivi, ali relevantne za ženski položaj njenoga
doba.”[32]
Sad aktuelne ,,ženske
studije se kritički odnose prema tradicionalnim naučnim postavkama i pretenduju
na dekonstrukciju postojećih naučnih zakonitosti koje se prikazuju kao
objektivne i rodno neutralne.[33] Iako mnogo toga
usvojišmo kao datost, ipak ,,Ideja da rodni i rasni identiteti nisu
esencijalne, jednom date i fiksirane kategorije, već da su, nasuprot tome,
konstruisane kroz diskurzivne (društvene) prakse u velikoj je meri
oslobađajuća, jer omogućava dekonstrukciju mehanizama kroz koje su identitetske
prakse formirane.”[34]
3.1. Problem
jezika u feminističkim teorijama i praksi
Za Deridu, značenja pojmova nisu
zauvijek određena već raspršena i sposobna su za nove interpretacije i nove
vrste političkih strategija. Potraga
je za izgubljenom riječi, a dekonstrukcija jezika ujedno je i dekonstrukcija percepcije.
Sve u vezi. Jezik i nije svjestan sebe pa, pitanje je koliko je i tijelo umno? Jer
i tijelo je poteklo od jezika, jezik iz misli, za Merlo-Pontija. Njemu riječ
postaje tijelom. Tijelo govori, a ne akter pa, dekonstrukcija jezika se može
vršiti i tijelom, između ostalog i kroz smijeh, uz sve izjednačavanjem
označitelja i označenog. Specifičnost i novog je vremena gdje ,,banke podataka
su enciklopedija budućnosti. One nadilaze mogućnosti svakog korisnika. One su
za postmodernog čovjeka priroda.“[35]
I zato je vrlo važno šta čini tu prirodu performativnog (input-output) znanja unutar
sistema u koji se postupno ugrađuje i već utvrđena teorija kao pretendent na
apsolutnu istinu.[36]
Zato ,,filozofija mora biti shvaćena ne samo kao događaj spolja već i
prihvaćena kao misao, to jest kao nerešeno pitanje, kao geneza, kao lutanje,“[37]a
u svakom slučaju kao svjedočanstvo fenomenologije, nastavljeno od Huserla i s Žan-Fransoa
Liotarom, put izvan pojednostavljenog subjektivizma. Dakle, neophodnost je i
daljeg izučavanja suštine, ontološki i socijalno stvari nisu sve riješene u
smislu identiteta i puno je tog što se još nadovezuje na štetu žena. Liotar će preći
na humanističke nauke: psihologiju, istoriju, socilogiju i druge. Isprepleteni
smo svi sa svijetom, a svijet je, dakle, i virtuelan, naročito u današnje
vrijeme informacionih tehnologija. Gdje i kako pronaći čovjek može garancije istinitosti
s novih pozicija ili iz novih stanja društva, a i čovjeka? Mnogi su sociološki
problemi i kamuflirani, strukture mnoge nerazumljive da bi se lako mogle
razmrsiti da ne bude pri tom i nasilje. Dekonstrukcija! Rušenje je i nova
izgradnja ujedno živog i istinitog. Za pravedno.
Od kraja prošlog, 20. vijeka, i u
okviru nauke je novina da ,,feministička lingvistika [kroz političku i
socijalnu komponentu] postavlja pitanje na koji se način ženski rod, odnosno
žene, pojavljuju u jeziku. Ona zastupa stanovište da se žene
posredstvom jezika sistematski tlače, i želi da kritički doprinese promeni ove pojave.“[38]Ovdje
se ciljano smjera na patrijarhalne komponente društva i na tobožnju naučnu
neutralnost u jeziku, prema autorici Hani Ćopić. Veliki problem je i
instrumentalizacija ženskog tijela i odsustvo njena lika kroz različite društvene
medije, problem je prezentacije roda. I mediji su upravo ti što znatno
trasiraju društvenu realnost generišući je na svoj način, a mnogi nekritički prihvataju.
U
savremenom društvu rodna neutralnost je većinski lažno nametnuta, i Veljaku,
očigledno kroz jezičku praksu, kojom žena može postati profesor, šef, sudija,
predsjednik, sekretar i drugo, a ne: profesorica, šefica, sudinica,
predsjednica, sekretarica (ne misleći pritom na onu koja služi šefu kao
pomoćnica oko svakodnevnih kancelarijskih poslova kuvanja kafe, javljanja na
telefon i slično). Dakle, i sam jezik ukazuje na visok nivo ukorijenjenosti
patrijarhalne matrice koja dovodi ženu na nivo poniženja kao bića uopšte spram
muškog roda makar kakav ovaj bio kvalitativno. I medicinska nauka za
zdravstveno praćenje žene je svela pojam žene na nivo reproduktivnih organa
kroz nauku ginekologije, iako u tom terminu nema nigdje eksplicitno naznake o
reproduktivnim organima,[39]
po Veljaku. Zatim, u novije vrijeme, za nemedicinska istraživanja problema žene
uveden je i pojam ,,ženske studije“, čime se otvaraju i nova pitanja, po
riječima Veljaka. A za izlazak iz začaranog kruga vrtnje po istom valja
ozbiljnije pristupiti kritici samih osnova stare metafizike koja je utkana,
osim u empirijsku, i u teološku nauku svih velikih religija.
Govor mržnje uopšte je nesnosan i
opasan za pojedince i za društvo u cjelini i dalje, uključujući i duhovnu
sferu. Jezik je stariji od pisma, problem pisma i više udaljava od izvorno
dobrog i pravednog življenja. Moramo paziti na sve te i najsitnije zamke u
pismu, ići jeziku suštinski dublje, sem što pismo dodatno ugrožava jezik.[40] Taj nepodesan
jezik kvari život među polovima i ukupnu društvenu sliku pomućuje. To što se
čuje i nije samo zvuk već, kao akustička slika, i biće zvuka[41],
Deridi, na neki način to pismo je povezano i s prisilom. ,,Prvu silu valjalo je
odista imenovati ... što znači dati imena koja će možda biti zabranjeno
izgovarati.“[42]A još ,,da
budemo precizniji: nisu sve oblasti diksursa jednako otvorene i pristupačne
[kao što bi to mogla biti i sama tema patrijarhata]; neke od njih su u velikoj
meri branjene (one su razlikovane i razlikuju), dok druge izgleda da su
izložene svakom vetru i da se, bez prethodnih ograničenja, stavljaju na
raspolaganju svakom govornom subjektu.”[43] Mišel Fuko uz to pokazuje i na društveno
nezdravu pojavu različitih doktrina vrlo zatvorenog tipa. Njemu je ovdje na
djelu dvostruko potčinjavanje: potčinjavanje subjekta diskursu i potčinjavanje
samog diskursa grupi individua.[44]
Fuko, u mnogo čemu, otvoreno daje
prednost pitanjima nad odgovorom, filosofski.
ZAKLJUČAK
Žak Derida piše značajno o problemu
žene i o tome šta konstituiše žensko, ali on neće da opiše tačno koje je to
pravo mjesto žene u društvu, jer, po njemu, to ne mora biti ni samo jedno
jedino mjesto. Način na koji je Deridina dekonstrukcija uticala na feminističke
teorije je u najmanje dva nivoa: kroz kritiku rodne nejednakosti u društvu, ali
i ukazivanjem na duboko ukorijenjene predrasude muške strane po tom konceptu
patrijarhalnosti. Upravo uz Deridinu dekonstrukciju feministkinje su značajnije
fokusirale svoju pažnju na patrijarhalne aspekte društva.
Po Postanju, religijski, za Deridu nije
žensko ono što bi došlo kao nešto drugo u poretku stvari, već ono je drugo samo
u smislu svoje polne različitosti. A čovještvo ili čovječanstvo je prije svake
polne razlike ovom evropskom misliocu. To što je prije je neutralno. Pojam žene
Derida ne određuje tačno jer se ide već s onu stranu pojma i mišljenja. Taj
prostor poluosvjetljen i osjenčen je, područje Deridi nesvodivo na nešto, i asimetrično,
ne falocentrično ni ginocentrično. Asimetričnost ta može se okrenuti i protiv
demokratske jednakosti, što su i neka od pitanja s pravom upućenih Deridi. Postojanje
asimetričnosti je tek mogućnost različitosti pola, a ne da jednoj od ovih damo
prednost nad drugom. I sve se dešava s one strane nama poznate kodiranosti, s
one strane i seksualne opredjeljenosti. Za njega su polne oznake pokretne i
neidentifikovane. Derida spominje ples u vezi s tim, takođe i to da bismo prvo
trebali naučiti voljeti, osim samo sanjati o nečem što je kao takvo nebrojivo. Derida
obara predrasude.
I
vidljivo je, bez kategorije i bez analitičkog termina subjekta dekonstrukcija
može prije neg feministička teorija pa se ima katkad i zategnut odnos između
pojedinih feminističkih subjekata i deridijanske dekonstrukcije. No, i opšti
subjekt je u problemu, jer opšti pojam ponovo pada u posebnost ili specifikum. Dekonstrukcija
ukazuje i na neiskorjenjivost razlike spoljnjeg i na očiglednost drugosti u
materijalnom. Prisvajanjem se javlja ljubomora, ali Deridi, i vlasništvo je
neotuđivo, područje i uzvišenog bez polne sublimacije gdje ne bi smjelo biti čak
ni dijalektike. Zato, razlika kod Deride se ne može svesti na neki određen tip.
LITERATURA
. Atanasijević, Ksenija: Etika feminizma, prir. Ljiljana Vuletić (tematski broj, časopis Ogledi, br. 11), Beograd: Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji, 2008.
. Atanasijević, Ksenija: Portreti žena, prir. Ljiljana Vuletić, Beograd: Plavi jahač, 2010.
. Bojanić, Petar, prir. Glas i pismo: Žak Derida u odjecima. Beograd: Institut za filozofiju idruštvenu teoriju, 2005.
. Brajdoti, Rozi: ,,Politika ontološke razlike“, Beograd: Centar za ženske studije, Ženske studije (časopis br.1), pristupljeno 09. maja 2017., http://www.zenskestudie.edu.rs/ izdavastvo/elektronska-izdanja/casopis-zenske-studije/zenske-studije-br-1/285-politika-ontoloske-razlike
. Delić, Zlatan: ,,Plastična kirurgija i performativnost ženskog tijela“, Zagreb: Centar za ženske studije, Treća (2005-2017.), časopis br. 1-2, vol. XVI 2014, pristupljeno 10. maja 2017., http://zenstud.hr/wp-content/uploads/2014/01/Treca_br1-2_2014.pdf
. Derida, Žak: O gramatologiji, Sarajevo: Veselin Masleša, 1976.
. Derida, Žak: Pisanje i razlika, Sarajevo: Šahinpašić, 2007.
. Fuko, Mišel: Poredak diskursa, Pristupno predavanje na Kolež de Fransu (1970), Loznica: Krapos, 2007.
. Fuko, Mišel: Hrišćanstvo i pastirska moć, Filozofski fragmenti, 2007, Loznica: Krapos, 2007.
. Giljen, Nikola / Mandić, Jelena: ,,Dama u paklu univerziteta“, Beograd: Istorija, br. 24, 2012.
. Jarić, Vesna / Radović, Nadežda: Rečnik rodne ravnopravnosti (102 pojma rodne ravnopravnosti za 102 godine osvajanja ženskih ljudskih prava), Beograd: autorsko izdanje, 2010.
. Kamuf, Pegi: ,,Iskustvo dekonstrukcije“, Beograd: Centar za ženske studije, Ženske studije (časopis 11-12), pristupljeno 09. maja 2017., http://www.zenskestudie.edu.rs/izdavastvo/ elektronska-izdanja/casopis-zenske-studije/zenske-studije-br-11-12/172-iskustvo-dekonstrukcije
. Karapetrović, Milena: Ona ima ime (o filozofiji i feminizmu), Banja Luka /Bijeljina: Artprint /Organizacija žena ,,Lara“, 2007.
. Karapetrović, Milena: U lavirintima bića: ontološka rasprava, Banja Luka: Filozofski fakultet; Grafid, 2014.
. Kodrnja, Jasenka: ,,Rodni aspekti etike”, Filozofska istraživanja 25 (2005), Sv. 4 (805 - 814)
. Liotar, Žan-Fransoa: Postmoderno stanje - Izvještaj o znanju, Zagreb: Ibis grafika, 2005.
. Liotar, Žan-Fransoa: Fenomenologija, Beograd: BIGZ, 1980.
. Longino, Helen E.: ,,Feministička epistemologija”, John Greco i Ernest Sosa. Epistemologija, Zagreb: Jesenski i turk, 2004. (403 - 436)
. Milojević, Ivana / Markov, Slobodanka, ur.: Uvod u rodne teorije, Novi Sad: Mediterran Publishing, 2011.
. Pizan, Kristina de: Grad žena, Beograd: Feministička ’94, 2003.
. Slapšal, Svetlana: ,,Simone de Beauvoir i antičke žene“, Zagreb: Centar za ženske studije, Treća (2005-2017.), časopis br. 2, vol. XI 2009, pristupljeno 10. maja 2017., http://zenstud.hr/wp-content/uploads/2017/01/Treca_br2_2009.pdf
. Slavova, Kornelija: ,,Gradnja grada ženskih studija na Balkanu“, Zagreb: Centar za ženske studije, Treća (2005-2017.), časopis br. 1-2, vol. VII 2014., pristupljeno 10. maja 2017., http://zenstud.hr/wp-content/uploads/2017/01/Treca_br2_2005.pdf
. Veljak, Lino: ,,Ontologizacija rodne diferencije kao apstraktna antiteza klasičnoj metafizici“, Filozofska istraživanja 25 (2005), Sv. 4 (771-780)
. Zaharijević, Adriana, ur.: Neko je rekao feminizam? Kakoje eminizam uticao na žene XXI veka, Beograd: Žene u crnom - Centar za ženske studije i Ženski fond ,,Rekonstrukcija”, 2007.
. Zajović, Staša / Kovačević, Ljupka, ur.: Feministička etika brige (čitanka), Beograd: Žene u crnom, Kotor: Anima, 2012.
Letindor (www.letindor.blogspot.com)
No comments:
Post a Comment