Ibn Arabi - mistični filosof iz Andaluza, rođen na jugu Španije, Ibn Arabi ,,najveći šejh”. Ezoterik i sufi mistik, i pjesnik iz 12-og i 13-og vijeka. Od učitelja s kojima se sretao, i dvije su žene, Jasmina od Maršena, i Fatima iz Kordobe. Tri puta se sreće s velikim filosofom Ibn Rašidom (Averoes), ali treći susret se zbiva u snu i nakon Rašidove smrti. Metafizički dokaz s njima je suprotan fizici. Averoizam je malo više Aristotelizam. Arabi plovi još dalje.
Jedinstvo
je Bića. U svemu je i neoplatonizam, i Suhravardijeva ,,filosofija
svjetlosti”. Zaljubljenik je sufijske gnoze. Kreće ka Tunisu. On vidi
duhovnu ili kosmičku hijerarhiju, četiri su stuba za četiri strane, a
sedam nebesa, gledao je u nebesko rodoslovlje, metapovijest. Božanski je
prijesto, sve objedinjeno. Ptica Anqa mu donosi duhovnu poruku o
neophodnosti njegovog kretanja na hodošašće u Meku, na put u središte
nebeske Ka’be kao univerzalnog duhovnog središta, jedinstvena toposa
zemaljskih i nebeskih gradova, gdje počinju i dovršavaju rodoslovlja
svih civilizacija, kultura i religija.
Postaće
članom Hidrova sufijskog reda. I pozvan je da s knjigama izađe u svijet
na korist ljudima. Sve što postoji: nebesa, zemlja, ljudi, džini,
stoka, bilje, čisto i nečisto, svo to nije ništa drugo do Bog, kaže
Arabi. Ali ne trebaju se uzimati te neke posebne, pogotovo loše stvari
da se iznači On, to rade neznalice, dodaje Arabi. Sve je oko Gospodara
Jednog, Originala, sve stvoreno jest kopija.
U
gradu Konji (Mala Azija) Ibn Arabi sreće, za nas već slavnog učenika,
poklonika sufijske gnoze, Konjevija Sadrudina, koji će dati svoje čuvene
komentare na Ibn Arabijeve sufijske spise. Arabi će se zaustaviti u
Damasku, gdje mu je i tijelo fizičko pokopano. Napisao je par stotina
knjiga, među njima i ,,Diwan”, a sve nam nije ni poznato. Mistički
genij. Ideje su njegove svjetlosne, metajezički slikopis, znaci
teokosmičkog, i rajski jezički Bitak.
,,Svijet
je pričin, i nema stvarnu egzistenciju” - kaže Arabi ,,... Znaj da si i
ti sam uobrazilja. I sve što opažaš i to što sebi govoriš ,,to nisam
ja” i to je takođe uobrazilja. I cijeli opstojeći svijet je uobrazilja u
uobrazilji.”
Njegovo
učenje je o transcendentnom jedinstvu Bitka, i ljudski jezik je Bitak
svijeta, metajezik ili jezik Ademove (Adamove) rajske mladosti. U tome
samo božanski Bitak jeste i samo on je istinska i apsolutna Stvarnost.
Višestruki su kosmički svjetovi samoozbiljujućeg Božanskog Bitka
(wugudullah). Neupućeni i prosti će reći panteizam i monizam. Različite
su forme Mnoštva unutar Jednog … Postojanje mnoštva u čovjeku ni na koji
način ne sprječava nas da posjedujemo Jedinstvo, kao što i postojanje
mnoštva u Bogu ne lišava Boga njegove suštine. Božanski je i
mikrokosmos. Savršen čovjek je uglačano ogledalo u kojem se odražavaju
svi svjetovi, od svijeta teokosmičkog do mineralnog, analitički i
sintetički istovremeno, nudeći Lice Božije koje jedino Jest, uči Ibn
Arabi. Savršen čovjek je iznutra ispunjen preegzistentnom zbiljom, a
izvana ukrašen neizbrisivim egzistencijalnim, metapovijesnim i
metajezičkim svetopovijesnim i svetojezičkim, svetoetičkim i
svetoestetičkim, eshatološkim znakovljem žive Svjetlosti, struktuiran u
svome umu, srcu i duši tako. Bog stvori čovjeka da bude Duh (ruh)
svijeta i sve, veliko i malo, učini podložnim njemu zbog njegove
savršene (unutarnje) forme … I tako je sve u svijetu pod čovjekovim
gospodstvom, ali ta činjenica je znana samo onima koji su toga svjesni -
tek svjestan čovjek je savršen čovjek. Bog je uzeo Istinskog Čovjeka da
u njemu razmotri sve Božanske Tajne, nevidljive stvarnosti koje se
ozbiljuju na ontološkom nivou u sveobuhvatnom imenu i svaka stvar se
kreće iz čežnje prema Njemu. Nadosobno je Lice Božje. Da, svakako, mi o
tome svjedočimo!
Muhammad
ibn Ali ibn Muhammad ibn al-Arabi, Majstor svih majstora, kažu. On
hvali Platona kao istinskog faylasufa. Ovaj sufi mistik ostavlja nam na
stotine spisa. Njegova je filosofija živa, reći će. Kroz ljudski
mikrokosmos on proučava vrijeme i metafiziku, pored logike, psihologije,
etike, politike, i drugog.
Znanje
se tek daruje, kao blago neizmjerno, napominje Arabi osvrćući se na
Svete knjige svog naroda. Filosofi mogu biti religiozni, ali i drugi.
Filosofi to razumiju da pročišćenje Duše omogućuje da se Znanje preuzme
iz viših sfera Života. Arabi je, međutim, i kritičan prema filosofima pa
katkad daje prednost i teološkom, koje ne posjeduje, kao filosofsko, i
spoznaju prirode. Poslanstvo je posljedica Božanske Zapovijedi, a ne
zalaganja, kaže. Zato, istinsko Znanje se ne može steći dok ga Bog ne
podari. Superiornim nad razumom označava Znanje Sufija koji skida zastor
sa prirodna svijeta. Stvoreni po Božanskoj zamisli ljudska bića su
sposobna oživjeti Božanske atribute kroz sebe. I to Arabi zove ,,stanje
bez stanja”, jer takvi ljudi ne mogu biti definisani nikakvom odlikom.
Takvi ljudi vide svoju Jedinstvenost, ali i svoju identičnost sa
Božanskim. Vide sebe bliske, ali i daleko od Boga, vide se egzistentno i
neegzistentno, iskazuju ali i skrivaju Božanske odlike. Božansko je
neuporedivo, i druga vrsta gledanja, za Arabija ,,drugo oko”. Božanski
atributi su ovdje: milosrđe, srdžba, darežljivost, pravednost, ljepota,
veličanstvenost, nježnost, strogost. Bog je sopstvenu sliku uveo u
postojanje i, vidimo, velika je sličnost i sa hrišćanstvom. Onaj ko
raščlanjuje stvarnost gubi iz Vida Cjelinu, a tu je i racionalnost,
donekle i filosofsko. Oni koji su prošli kroz skodanje zastora Vide u
svim stvarima Božansko prisustvo. Neophodna je imaginacija, ona stvara
te Veze s Višim jer ,,On je s vama gdje god bili”. U bliskosti s Istinom
se dostiže Potpuno Biće. UDALJENOST, iako nužna da bi svijet stvorenog
postojao, označava vezu s nepostojanjem (adam). Bog nas neprestano uči,
kaže Arabi. Daleki Bog se vidi kao srdžba i oštrina, a bliski Bog kao
milost i nježnost.
Savršeno
Znanje dolazi putem SRCA, a razum i refleksija su nedovoljni za potpuno
poznavanje Istine. Tek razmišljanjem neće dostići Istinu ni filosofi ni
teolozi, tvrdi Arabi. No, neki se nesporazumi otklanjaju putem
razjašnjavanja.
Jedno
od dostupnijih spisa Arabija nakon njegove smrti je ,,Fusus al-hikam”.
On piše o Jedinstvenosti Bića, o svijetu filosofije, o savršenom
čovjeku, itd.
Bog
jeste i ne može biti, On pronalazi Sebe i sve stvari, ali ih ne može
naći. Ovu misao Arabi označava pojmom ,,wujud”. Wujud nije samo
postojanje već je i Svijest, Samosvijest, Znanje. Božiji wujud (i wujud
kosmosa) je obavezan, a wujud bića moguć i neizvjestan. Dvosmislena je
priroda mogućih stvari. Wujud je Svjetlo, a stvari su boje. Između
svijeta tijela i svijeta duhova je svijet imaginacije kao svijet Duše
koji ili koja podiže zastor. Mnogo je nivoa savršenstva po Arabijevoj
psihologiji (grč. psykhe = Duša). Svud su priče o skrivenom blagu.
I u vezi s tim ,,jezik ptica" je kuranski izraz koji označava vrhunsku spoznaju, poput i simbolike perja kojeg su koristili indijanske poglavice.
Letindor
No comments:
Post a Comment