Novalis - Georg Friedrich Leopold Freiherr von Hardenberg
Studirao je filosofiju u Jeni, pravo u Leipzigu, rudarstvo u Freibergu. Filosof i pjesnik. Romantičar. Autor i aforizama, i kritičkih spisa, te jednog romana, piše, ali potpuno ne završava djelo koje je po nečemu nasuprot Geteovom i građanskom ,,Wilhelmu Meisteru" iz 1821.
Nazvao je sam sebe ,,Novalis'', kao onaj koji je pozvan u novu nepoznatu zemlju, i to 3 godine prije svoje smrti, kad objavljuje zbirku pjesama ,,Cvjetni prah”.
Druži
se sa Šilerom i Geteom, a u najbliskijem prijateljstvu i s Ludvigom
Tikom, jednim od najplodnijih njemačkih romantičara. Novalis je misaon
koliko i intuitivan. On čita i razumijeva djela Kanta, Fihtea, Šelinga,
braće Šlegel, i svog savremenika, religioznog filosofa Fridriha
Šlajermahera.
Ludvig
Tik, njegov najbliskiji prijatelj, će reći: ,,Već u dječijim likovima
se ponekad ocrtava jedan izraz, toliko umilan i duhovno ljubak da ga
moramo nazvati nadzemaljskim i nebeskim. Obično nas pri pogledu na ta
preobražena i gotovo providna lica obuzima bojazan da su ona odveć
nježna i odveć tanano istkana za ovaj život, da to što nas tako značajno
gleda kroz blistave oči nije ništa drugo do smrt, ili Besmrtnost.''
Zaboljela
ga je smrt voljene, kroz ideal predočene, Sofije, on mlad, a ona i
deceniju mlađa. Tad piše ,,Himne noći” i porađa mističara u sebi. On i
bira nevjestu već sa smrtnom bolešću u sebi. U Himnama joj pjeva,
Sofiji:
,,Prožderi mi tijelo s avetinjskim žarom da se vazdušast, prisnije pomiješam sa Tobom i da onda Vječno traje Svadbena noć''
Pjeva ,,mrtvoj Dragoj”.
Za
,,romantičarenje” kaže: ,,Romantizovati znači banalnom dati uzvišen
smisao; uobičajenom nepoznati izgled; poznatom dostojansvo nepoznatog; a
konačnom privid Beskonačnog.
,,Poezija
liječi rane što ih zadaje razum, kaže Novalis … Čulo za poeziju ima
mnogo zajedničkog sa čulom za misticizam. To je čulo za osobeno,
nepoznato, tajanstveno, za ono što treba da se otkrije, što je
nephodno-slučajno. Ono predstavlja nepredstavljivo, vidi nevidljivo,
osjeća što se ne može osjetiti ... Kritika poezije je nemoguća stvar.
Teško je već i odlučiti … Poezija je sasvim lična.“
,,Pjesnik
i sveštenik su u početku bili jedno, i tek su ih kasnija vremena
razdvojila. Ali, pravi pjesnik je uvijek sveštenik, i obrnuto.”
,,Vjerujem da u bajci najbolje mogu izraziti svoje Duševno nastrojenje. Sve je bajka.”
,,Priroda treba da postane umjetnost, a umjetnost druga priroda.”
,,Svaka nauka postaje poezija, nakon što je postala filosofija.”
,,
… Mi sanjamo o putovanju kroz svemir; zar se svemir ne nalazi u nama?
Mi ne poznajemo dubine svog Duha. Vječnost sa svojim svjetovima,
prošlost i budućnost, nalaze se u nama ili nigdje ... Mi sanjamo o
putovanjima Dubine našeg Duha ... a pozvani smo u misiju: da oblikujemo
zemlju ... Bog traži bogove … Mi tražimo od svijeta i u svijetu neki
plan, namjeru-ovaj plan, zamisao, mi smo sami ... Svijet ćemo shvatiti
tek onda kad budemo razumjeli sebe sami.''
Vladeta
Jerotić, naš ljekar, neuropsihijatar, i književnik, kaže: ,,Teško je
razumjeti kako je Novalis, melanholični i u životu nesrećni pjesnik,
kome je smrt od ranog djetinjstva kucala slabije li jače na vrata, našao
u sebi snagu cjelovitog, da sve što je do njegovog vremena bilo u nauci
i filosofiji poznato unese u sebe, sjedinjavajući doradi i onda iz sebe
iznjedri kao viziju budućeg čovječanstva i čovjeka u njemu, viziju koja
poslije svih razočarenja u našem vijeku, vijeku socijalnih i političkih
utopija, može da djeluje kao melem i okrepljenje ...''
I nije zalud Heraklit rekao: Ljude kad umru očekuje nešto što nisu ni slutili, niti znali.
,,Samo
umetnik može dokučiti smisao života. (Novalis) I gotovo svaki čovjek je
u malom stepenu već umjetnik. Glavna razlika : umjetnik je u svojim
organima oživio zametak samotvoračkog života i pojačao nadražljivost
prema Duhu, pa je kadar da kroz njih po volji, bez spoljašnjeg
nadražaja, izliva ideje, da svoje organe upotrebljava kao oruđa za bilo
koju modifikaciju stvarnog svijeta; dok se oni kod neumjetnika odazivaju
samo kad im pristupi neki spoljašnji nadražaj, a Duh izgleda da se
podvrgava osnovnim zakonima mehanike – ovo mehaničko ponašanje je
neprirodno za Duh, i privremeno.
,,
… Predstavljač mora moći i htjeti da sve predstavlja. Na taj način
nastaje veliki stil predstavljanja, kojem se sa pravom divimo kod Getea -
i to kod onog kome se Novalis i suprostavljao - još kaže: Koliko god to
izgledalo čudno, istina je da je samo obrada, spoljašnjost, melodija,
stil, ono što nas privlači i veže za neku knjigu. ,,Vilhelm Majster'' je
snažan dokaz te magije iznošenja, te uvjerljive dopadljivosti glatkog,
jednostavnog, a ipak raznovrsnog jezika.”
,,Sa
svakim potezom usavršavanja djelo bježi od majstora, u daljine veće no
što su prostorne, i tako sa posljednjim potezom majstor vidi da je
njegovo navodno djelo odvojeno od njega jednom misaonom provalijom čiju
širinu i sam shvata, i preko koje ga može prenijeti samo snaga
uobrazilje, kao sjenka džina kojem je ime inteligencija. U trenutku kada
je trebalo da postane sasvim njegovo, djelo je postalo više nego on,
njegov tvorac, a on je postao nesvjesni organ i svojina neke više sile.
Umjetnik pripada djelu, a ne djelo umjetniku.
,,Poezija je ono što je zaista i apsolutno realno. Ona je jezgro moje filosofije. Što poetskije, to istinitije.”
,,Umjetnost
dobro razvijene prirode razlikuje se od sitnog umijeća razuma, od Duha
koji rezonuje, kao nebo od zemlje. Šekspir nije bio nikakav račundžija,
nikakav učenjak; on je bio moćna i snažna Duša sastavljena od mnogih
boja, čija otkrića i djela, poput prirodnih proizvoda, nose obilježje
Duha koji misli – u njima oštroumni posmatrač otkriva skladnost sa
neograničenom razgranatošću kosmosa, susrete sa kasnijim idejama,
srodnosti sa višim snagama i čulima čovječanstva. Ta djela su
simbolična, jednostavna i neiscrpna, kao proizvodi prirode, i o njima se
ne bi moglo reći ništa besmislenije nego da su ona umjetnička djela u
ograničenom, mehaničkom značenju te riječi … Gete je potpuno praktičan
pjesnik ... Njegova razmatranja o svjetlu, o transformaciji biljaka i
insekata, su najuvjerljiviji dokazi da i potpuno naučno iznošenje
pripada području umjetnika.”
Najbolja umjetnička djela bliska su bajkama.
Letindor
No comments:
Post a Comment