Johan Ludvig Tik (1773-1853), veliki njemački romantičar, jedan od najbliskijih Novalisovih prijatelja, rođen i umro u Berlinu. O ogledu o „gubljenju stvarnosti“ među prvima progovara i njemački romantičar Ludvig Tik. Po njemu, to „gubljenje stvarnosti, koje tek nejasno osjećamo u romantičarsko doba, izrasta u glavni problem u industrijalizovano zrelom dobu kapitalizma“. Kod Marksa, malo mlađeg mu savremenika, bilo je govora o takvom, a i višestrukom otuđenju čovjeka.
Tik
je studirao na različitim univerzitetima, putovao u različite zemlje.
Važno mjesto u istoriji njemačke književnosti zauzimaju njegove drame,
kritike, naučni spisi, izdavački i prevoditeljski poduhvati - prije
svega srednjovekovna njemačka poezija, zatim englesko pozorište,
Servantesov Don Kihot, dovršava Šlegelove prevode Šekspirovih djela,
dopadljive su, duhovite i realistične njegove novele, piše i bajke
(Djeca u carstvu čuda). On kaže da nekidašnja djeca, sad odrasli, više
ne vjeruju u čuda. Tako Marica zalazi u vilinski svijet, upoznaje bića
koja odrasli ne prepoznaju, niti ih primjećuju, jer u njih ni ne
vjeruju.
,,Debeli slone, rastegni surlu", reče dijete oblaku koji se razvlači, i oblak posluša. To piše Tik.
Iz njegove pjesme: ,,Čuda Ljubavi” evo i jedne strofe:
nek se Ljubavi ne nada
ko u mutnu zbilju tone;
zlatni časi, puni sklada,
onoga se uvijek klone
ko se brine, ko se jada.
Kog ta zemlja isisava,
vid mu sjenka zarobljava;
sve što pjesnik ikad sniva
slijepi jadnik taj naziva:
svijet u kome bajka spava ...
Iz pripovjetke Tajanstveno brdo:
,,
… pored livada i polja svjetlucala je velika rijeka kao moćan Duh.
Otac mi je bio gradinar u dvorcu i namjeravao da i mene nauči svom
zanatu; iznad svega je volio biljke i cvijeće, danima neumorno se starao
o njima i njegovao, čak išao tako daleko tvrdeći da s njima može i da
razgovara; da uči iz njihovog rastenja i napredovanja, iz različitog
oblika i boje njihova lišća. Ja nisam volio taj baštenski posao, … “
Čitajući
Novalisov nedovršen roman Tik govori kako romantičarski duh uvijek
uobliči neki vid totaliteta, i nije važno pri tom što se u drastičnoj
mjeri tako udaljava od realnosti jer: ,,za njega su sve zagonetke
riješene, zahvaljujući magiji fantazije on može da povezuje sva doba i
sve svjetove, sve se pretvara u čuda.”
Letindor
No comments:
Post a Comment