Poželjeh ih staviti malo skupa. Živjeli su svoju filosofiju. Tek su dvojica od najvećih pisaca-filosofa Rusije. Nekima su dragi oba, a nekima samo jedan od njih. Tolstoj je više skrivio crkvi od Dostojevskog mada je i ovaj drugi mislio da crkva kakva jeste nije dorasla svom zadatku. Bili su obojica veoma religiozni. Takođe Dostojevski otvoreno piše i protiv Jevreja. Tolstoj čak prepravlja zapovijesti, itd. Možda, ne treba sve ni reći, ali, sigurno je, valjali su podosta i religiji, iako ih kritikuju, naročito Grofa Tolstoja.
Tolstoj
Lav
Nikolajevič Tolstoj (1828-1910) je bio u sukobu s Ruskom pravoslavnom
crkvom zbog svog slobodnog mišljenja i znamenitih dijela slobodarskog i
naučnog duha. Bili su strpljivi s njim sve do izopštenja iz iste 1901.
godine. On kaže:
,,Počeo
sam od toga što sam zavolio svoju pravoslavnu vjeru više od svog
spokojstva; zatim sam zavolio hrišćanstvo više od svoje crkve, a sada
pak volim Istinu najviše od svega."
Analizom
Jevanđelja on nudi i svoje traženje Istine u životu. U svojim teškim
trenucima duha jednom kaže: ,,Moj život se zaustavio. Mogao sam disati,
jesti, piti, spavati … no života nije bilo, jer nisam imao želja čije
ispunjenje bih smatrao razumnim."
Vidio
je varku života i privid ljudske sreće. Bio je zdrav, cijenjen od
okoline i hvaljen od nepoznatih. Kao mlad i veoma nemiran. Otud
iskustvo. U životu ga, kaže, drže porodica i ljubav ka pisanju. Ako je
život besmislen, čemu ga ukrašavati i činiti privlačnim za druge, pitao
se. Osjećao je da je do tada živio tuđim životom, a poslije nalazi
potrebu živjeti i svoj život. Tu kaže: ,,Strah od tame je bio prevelik
...
Znao
je Tolstoj da su sva ljudska znanja dostupna u raznovrsnim naučnim
disciplinama, i nisu davala odgovor na pitanje življenja. U mladim
danima je živio čulno, kafane, žene, sobarice, pjevačice, ciganke i
tatarke, alkohol i kocka na kojoj dobar dio imanja gubi. Jedan njegov
saborac je zapisao: Nestajao bi na jedan ili dva dana, a zatim bi se
vratio kao zabludjeli sin, namrgođen, oslabio, i pokajnički bi dolazio.
Volio je i lov.
Nema
Boga za onoga ko ne zna da ga nosi u sebi, kaže Tolstoj potencirajući
Božju zapovjest: Ne ubij! - ukazujući da je ubistvo uvijek ubistvo i da
ga niko ne može opravdati nacijom, religijom ili bilo kojim drugim
uvjerenjem, jer je za njega Istina iznad svega i prije svega.
Posjetivši
jednom svoju prijateljicu iz djetinjstva Ljubovu, koju je prije
dvadesetak godina u napadu ljubomore bacio s balkona, sad udana i ima
tri prekrasne kćerke. Kako je volio djecu, igrao se s njima. Šest godina
kasnije, jedna od tih ljupkih djevojčica, desetogodišnja Sonja, postaje
mu supruga. Bogami i previše rano. No, tako je bilo.
Empirijske
nauke, na čijem početku ili kraju se nalazi matematika, i teorijske
(misaone) nauke, uključujući metafiziku, nisu mu nudile zadovoljavajući
odgovor čim bi mu se u duši pojavilo pitanje smisla života, sve teorije
bi se rušile. Zbog sjećanja iz djetinjstva, da ima ljudi koji vjeruju i
sretni su, posumnjao je u istinu odgovora koji mu su mu dali umni ljudi
iz njegove okoline, i tu počinje proučavati religiju. Otkrio je da u
toj vreći stvarno leže blatom zatrpani dragocjeni biseri, traži ih kao
istinu života, ne teološku ni istorijsku. Za njega nije glavno pitanje
je li Hrist bio Bog ili nije i od koga je proizašao Sveti Duh. Važna je
ona svjetlost istine koju želi da ga obasja.
U
prelomnim trenucima života Tolstoj je istinu pokušao naći u Jevanđelju
(Svjedočenjima), ali nezadovoljan primjesama crkvenog učenja u njemu,
preduzima čišćenje i sažimanje Hristovog nauka. Tako nastaje Tolstojevo
Jevanđelje. Kad je dovršio posao, na svoje veliko čuđenje, shvatio je da
je molitva ,,Oče naš" sažetak cijelog Hristovog učenja i to onim istim
redom kojim je on sam rasporedio pojedine glave svog Jevanđelja kao
stihove:
1. Čovjek je sin Beskonačnog Praizvora, Prapočetka, i Sin je tog Oca – ne tijelom, već Duhom;
2. I zato čovjek mora Duhom služiti tom Praizvoru;
3. Život svih ljudi ima Božansko porijeklo. Ono je jedino sveto;
4. I zato čovjek mora služiti tome porijeklu. To je volja Očeva;
5. Služenje volji Oca života – daje pravi život;
6. I zato zadovoljavanje svoje lične volje nije potrebno za život;
7. Vremenski život je samo hrana istinskog (pravog) života;
8. I zato je pravi život van vremena i on je u sadašnjosti, u ovome trenu;
9. Obmana života je u vremenu: život prošlosti i budućnosti zaklanja i skriva od ljudi pravi život sadašnjosti;
10. I zato čovjek treba težiti da razruši vremensku obmanu prošlosti i budućnosti;
11. Istinski život je život u sadašnjosti, u ovom trenu, zajednički svim ljudima, a ogleda se i izražava Ljubavlju;
12.
I zato, ko živi ljubavlju u sadašnjosti (sadašnjem trenutku), opštim
životom svih ljudi, taj se sjedinjuje s Ocem, Praizvorom (načelom) i
osnovom života.
U
svom Jevanđelju Tolstoj kaže: Čitalac treba imati na umu da Hrist nikad
sam nije pisao nikakvu knjigu … On čak nije ni kao Sokrat svoje učenje
iznosio pismenim i učenim ljudima, nego je govorio gomili nepismenih; i
da su tek dugo poslije njegove smrti ljudi počeli zapisivati ono što su
slušali o Njemu.
Tolstoj
po riječima Džemsa Džojsa ,,nikad nije tup, nikad nije glup, nikad nije
dosadan, nikad teatralan" i spada u genijalne klasike ruske
književnosti, poznate širom svijeta po djelima koja se čitaju i
ekranizuju, edukuju. Negdje se kaže da i tvorac savremene indijske
države, Mahatma Gandi svoju filosofiju nenasilnog otpora preuzima od
poštovaoca i poznavaoca budizma i hinduizma, mislioca Lava Tolstoja.
Ludwig
Wittgenstein je tako u svoj ratni dnevnik zapisao: Uvijek iznova u duhu
ponavljam Tolstojeve riječi: ,,Čovjek je bez snage po mesu, ali je
slobodan po Duhu." Možda u meni ima nešto duha. Ne bojim se da ću biti
ustrijeljen, nego se bojim da svoju dužnost neću ispuniti kako valja.
Neka mi Bog dade snagu! Amen, amen, amen.” kaže čuveni Vitgenštajn.
U
eseju Duhovna potraga L. N. Tolstoja ona (Ana Konstantinovna Lomunova,
doktor filoloških nauka i autor niza radova o Tolstojevom životu i
stvaralaštvu) kaže da je Tolstoj svoj duhovni razvoj podijelio u tri
faze, a svaka je imala svoje vrijednosti: lične, društvene i Božanske.
Pred kraj života o epohama svog života u dnevnik je zapisao: ,,Čovjek
prolazi kroz tri faze, a ja trenutno živim u trećoj. Prva faza: čovjek
živi samo za svoje strasti; hrana, piće, veselje, lov, žene, sujeta,
ponos, i život je pun. Tako je bilo i sa mnom do tridesete godine … do
prvih sijedih vlasi … zatim se pojavio interes za dobro ljudi, svih
ljudi, čovječanstva … taj interes je utihnuo u prvo vrijeme porodičnog
života no zatim se opet pojavio s novom, strašnom silom … Sva moja
religiozna svijest se usmjerila na postizanje opšteg dobra. Sada osjećam
slabljenje tog nastojanja: ono ne ispunjava moj život … njegova osnova
je služenje Bogu." (Ispovijed) Ova podjela odgovara i Kjerkegorovim
fazama u čovjekovom životu: estetičkom, etičkom i religioznom.
Ruski
Grof je shvatio da vjera nije samo praznovjerje i izvještavanje o
čudima, nije samo odnos čovjeka i Boga, nije samo bezuslovno slaganje s
onim što je o svetim sakramentima i ritualima neko čovjeku rekao, VJERA
je prije svega znanje smisla ljudskog života. Vjera je životna sila. Kad
čovjek ne bi vjerovao da radi nečeg treba živjeti, on ne bi živio. Ako
shvata iluziju konačnog, čovjek mora Vjerovati u Beskonačno. ,,Bez vjere
nije moguće živjeti“. Život svijeta se odvija prema nečijoj volji –
neko tim životom čitavog svijeta i našim životima vrši nekakvo svoje
djelo. Da bi postojala nada u shvatanje smisla te volje, potrebno je
prije svega ispunjavati ju – raditi to što od nas traži. Pogriješio sam
ne toliko radi toga što sam neispravno rasuđivao, koliko zato što sam
živio loše. Shvatio sam da je od mene istinu sakrila ne samo zabluda
mojih misli, već i sam moj način života.
Dostojevski
Fjodor
Mihajlovič Dostojevski (1821-1881), ruski književnik, za mnoge filosof,
poznat i kao jedan od prvih predstavnika psihološkog realizma u
evropskoj književnosti. Upoznao je scene siromaštva i bijede,
materijalne i Duhovne, koje mu utiču na svijest o ljudima i životu. Otac
Mihail Andrejevič, vojni ljekar plemićkog porijekla, bio je krut
čovjek, dok je majka Marija Fjodorovna bila kultivisana i nježna žena.
Svoje djetinjstvo je Dostojevski opisao kao djetinjstvo bez radosti.
Nakon smrti majke otac ga prisiljava da zajedno s bratom ide na vojnu
inženjersku akademiju u Petrogradu, omalovažavajući i ignorišući pri tom
književne sklonosti djece. Otac im je namijenio unosan posao vojnih
inženjera i takav ugled u društvu. Mladi Fjodor, dječak bez sklonosti za
tehnikom i građevinstvom, pati pod vojnom strogoćom i dosadnim
školovanjem, a spas je pronalazio u ljubavi prema književnosti.
‚‚Neizostavno
će doći kraj toj strašnoj usamljenosti i razumjeće svi odjednom kako su
se neprirodno odvajali jedan od drugog i ljudi će se čuditi što su tako
sjedili u tami, a svjetlost nisu vidjeli. A dotle, ipak, treba zastavu
čuvati." (njegov čuveni roman, klasik: Braća Karamazovi)
Godine
1839. mu je ubijen otac, a glasine govore da ga je ubio jedan od
kmetova s njegova imanja. Neki smatraju da je taj događaj potaknuo i jak
osjećaj krivnje kod Fjodora koji često tokom mladosti priželjkuje smrt
prestroga oca. Imao je i epileptične napade.
Iskoristivši
skromno nasljedstvo, povukao s posla crtača u tehničkom uredu i upušta
se u karijeru slobodnoga književnika s financijskim problemima. Iste
godine anoinimno objavljuje prevod Balzakovog romana ,,Eugeine Grandet” i
piše svoj prvi roman ,,Bijedni ljudi". Literarni kritičar Njekrasov
proglašava Dostojevskog novim Gogoljem, a Bjelinski, najistaknutiji
kritičar tog doba, dijelio je isto mišljenje i proglasio Bijedne ljude
prvim ruskim socijalnim romanom. Idućih godina Dostojevski je napisao
nekoliko romana i kratkih priča koje slikaju umobolnost, moralno
propadanje i sadrže fantastične elemente. U mladosti bio radikalni
protivnik ruskog carskog režima, zanosio se utopijskim socijalizmom, te
nakon osude na smrt i pomilovanja neposredno nakon izvršenja kazne
doživljava dodatni šok, kad su mu dvojica kolega ovim otjerana u ludilo,
zatim osuđeni na sibirsku robiju i progonstvo. Pisac je četiri godine
robijao, a nakon toga morao i četiri godine služiti kao običan vojnik u
surovim uslovima zabačenih krajeva azijske Rusije. To je iskustvo
vremenom dovelo do evolucije njegovih političkih stavova od liberalizma
prema konzervativizmu i odbacivanju Zapadnih vrijednosti.
Godine
1880. pri otkrivanju spomenika Puškinu u Moskvi, Dostojevski drži čuven
i uspješan govor kojim oduševljava svoje savremenike.
Zamišljen
nad stvarnošću svog doba, Dostojevski osluškuje glasove epohe, sluti
kretanja društvene misli i osjeća čovjeka. Njegova misao ima snagu
emocije, i upravo zbog tog neraskidivog preplitanja opšteg i posebnog.
Izreke:
Glupan koji je postao svjestan da je glupan nije više glupan;
Koliko je ljudi koji ne misle sami, nego žive od misli koje su izmislili drugi;
Voljeti nekog znači vidjeti ga tako kako ga je Bog zamislio;
Ako raj nije u samom tebi, nikad nećeš ući u njega.
Vidljivo
je da je Dostojevski još prije robije naginjao hrišćanskom misticizmu
te da njegov utopijski socijalizam nije slijedio materijalističke
doktrine poput Feuerbachove već crpi iz idealizma Furijea i Schillera,
iz shvatanja koja je kasnije ismijavao. Novo u viđenju svijeta
Dostojevskog nakon sibirske muke jeste uzdizanje carizma, ruskog
pravoslavlja i nacionalizma, i uopšte protivzapadnih stavova u kojima se
približio slovenofilima, ali nikad potpuno. Nakon povratka u Sankt
Peterburg Dostojevski objavljuje ,,Zapise iz mrtvoga doma" kao opis
svoga robovanja, pun realističkih prikaza sapatnika-robijaša. Ova knjiga
ostvaruje veliki uspjeh i donosi autoru djelimičnu carevu
rehabilitaciju.
Tad
on polazi na putovanje po Europi, u Njemačku, Francusku, Italiju i
Englesku. U Londonu posjećuje Hercena i Bakunjina, socijaliste. Druga
žena mu je donijela porodični mir i sreću, te djecu, a i odvikla ga je i
od kockarske ovisnosti.
Ubrzo
objavljuje i ,,Zapise iz podzemlja" gdje primijenjuje niz postupaka u
kojima inovira prozu i postavlja obrazac svojih budućih velikih romana:
ideološki obračun s utopijskim i uopšte ,,humanističkim" stereotipima,
niz esejističkih poglavlja koja su esencijalno dramatizovani sokratovski
dijalozi vođeni u atmosferi s jakim strastima i skandalima;
žurnalistički stil kojem je jedina svrha funkcionalnost u saopštavanju
autorove vizije, a ne estetski doživljaj; psihološku tipologiju koja
obuhvata najčešće tipitzovane hrišćane, nihilističke cinike, radikalne
intelektualce u borbi protiv svih opšteprihvaćenih vrijednosti ili
religiozne ateiste, djecu iz ,,slučajnih porodica" i ljude kojima je
povrijeđeno dostojanstvo. Dostojevski je razvio stil tzv. ,,struje
svijesti” davno prije nego je postala popularna u angloameričkom romanu
20. vijeka. On ima neizmjeran uticaj na svjetsku književnost i mnogo mu
duguju pokreti ekpresionizma i egzistencijalizma. Njegovi romani, poput
,,Zločina i kazne” i ,,Braće Karamazovih”, se smatraju velikom
inspiracijom za egzistencijalistički pravac filosofije 20. vijeka. On
kaže i:
,,Nikad ništa ne preduzimajte dok vas drži bijes” te
,,Čovjek je nesrećan zato što ne zna da je srećan.”
Letindor
No comments:
Post a Comment