Prihvatanje sebe i drugog zove se Ljubav.
Riječ je o snazi susreta. Opet, riječ je o Tajni, nešto što ne znamo tačno reći, ali može se doživjeti. I te kako. Tu se radi o posebnom učešću. Susret sa sobom jest ovaj susret sa drugim. Drugi sam Ja. I sebe ćemo shvatiti bolje kada vidimo da nas shvati drugi. Stigosmo i do dijaloga, Logosa jednog između dvoje. Odnos. To nije spoljašnji most već nešto unutrašnje, to je kvalitet ili mogućnost Duše.
Martin Buber kaže da je čovjekov stav dvojak zbog dvojnosti i osnovnih riječi koje je on sposoban da kazuje. U tom smislu osnovne riječi su parovi riječi, a ne da je svaka posebno za sebe. U tom smislu kad kažemo Ja, mi smo rekli i Ti, pa imamo par riječi Ja - Ti. Takođe ima i par: Ja - Ono (On ili Ona). Osnovne riječi ukazuju na postojanje uopšte, a ne na nešto što bi postojalo izvan njih. Osnovne se riječi izgovaraju bićem. Dakle, kad je rečeno Ti, rečeno je i Ja iz para riječi. Kad je rečeno Ono, takođe je rečeno Ja, iz drugog para riječi. Ne postoji nikakvo Ja po-sebi već Ja iz parova ovih riječi. Za Martina Bubera jedini istinski život je Susret.
Empirijski čovjek, kaže Buber, istražuje samo površinu stvari, njegov svijet koji istražuje se sastoji samo iz Onog, a par Ja-Ono se ne misli bićem, kako se može misliti par riječi Ja-Ti. Tu je jedino zgrtanje obavještenja o Onom. Empirijski saznavalac ne sudjeluje u svijetu. Takav svijet iskustva je odnos riječi Ja-Ono i nemišljen bićem dok je svijet istinskih odnosa zasnovan na paru riječi Ja-Ti. Trostruk je život čovjeka, kaže Buber: život s prirodom, život s ljudima, i život s duhovnim bićima. U odnosu s prirodom mi ne možemo reći Ti, jer još nemamo takvo dopiranje do nas. Život s ljudima je već izreciv, mi možemo reći Ti, a i da nam se kaže Ti. Život s duhovnim bićima je bezglasan ali jezikotvoran, ne čujemo nikakvo Ti, ali se osjećamo oslovljeni, mi odgovaramo misleći, oblikujući, djelujući, našim bićima govorimo osnovnu riječ, a da je usnama ne možemo izgovoriti.
Čovjeka oslovljavam sa Ti jer on nije stvar među drugim stvarima. Ti se ne saznaje empirijski, odnos sa Ti je neposredan, govori se o stvarnom čovjeku, ne o kakvom svijetu Ideja.
Letindor (www.letindor.blogspot.com)
No comments:
Post a Comment